FuTURe 2014 - Framtidsseminarium

Heta trender i fokus på FuTURe: Vem vinner, vem förlorar?
Den expansiva rese- och turistindustrin är oerhört trendkänslig. Trender hotar, men öppnar också nya möjligheter. Hur hamnar man på den vinnande sidan? Två framstående trendanalytiker och tre skarpa branschprofiler analyserar och debatterar på FuTURe, startskottet för TUR 2014.

Framtidsseminariet FuTURe fokuserar i år på aktuella trender, förändrade beteenden och förändrade spelregler, med en direkt påverkan på resor och besöksnäring. Under rubriken "Vinnare eller förlorare? Så påverkas vi av trenderna" möts fem inflytelserika aktörer och analytiker: Thomas Brühl, vd Visit Sweden, Eva Östling, vd Visita - Svensk besöksnäring, Ninna Engberg, vd Stockholm Globe Arenas, Johan Sanneblad, expert mobila trender och strategier, Göran Adlén, trendspanare och författare. Moderator är Pernilla Warberg.
Farhad Kakavand, mässansvarig för TUR, vill se en konkret diskussion: - Vi hoppas debatten ska klargöra vad vi står inför, hur trenderna påverkar besluten.
- Vi ger också deltagarna några inledande minuter för att ge sin egen syn på de viktigaste trenderna, t ex när det gäller den digitala utvecklingen, det ökande resandet, den nya generationen resenärer och den politiska händelseutvecklingen, säger han.
Facebook fyllde tio år häromdagen. Trots det står många av branschens företag handfallna inför utvecklingen på sociala medier. - Den har en enorm påverkan på branschen, säger Göran Adlén.
- En dålig recension av rätt person, d v s fel person ur den drabbades synvinkel, kan få helt förödande konsekvenser. I 99 procent av fallen vet inte företagen hur man ska agera. På FuTURe berättar jag hur man ska gå till väga.
Att mycket handlar om politik supervalåret 2014 är förstås oundvikligt. Eva Östling, Visita, är oroad över "dubbelstöten", fördubblade arbetsgivaravgifter för unga och fördubblad restaurangmoms, vid ett regeringsskifte i höst.
- Dubbelstöten innebär en kostnadschock på motsvarande sju miljarder för besöksnäringen, säger hon. - Företagen tvingas höja sina priser, vilket drabbar allmänheten som får betala mer för restaurang- och hotellbesök, liftkort och inträden till nöjesparkerna. Besöksnäringens gäster är priskänsliga. Vi vet att prishöjningar alltid leder till dämpad efterfrågan och fler uppsägningar.

Medverkande talare:

Göran Adlén, trendanalytiker, författare och en av Sveriges mest eftertraktade föreläsare (Foto: Janne Dahlqvist)


Eva Östling, vd Visita


Ninna Engberg, vd Stockholm Globe Arenas


Thomas Brühl, vd Visit Sweden


Johan Sanneblad, expert mobila trender och strategier, Volvo Cars.


Moderator: Pernilla Warberg

Anmälan till FuTURe

Datum: onsdag 19 mars 2014
Tid: kl 15.30-18.00
Plats: Kongresshallen,Svenska Mässan, Göteborg
Pris: 695 kr ex moms/deltagare
I priset ingår förutom seminariebiljett även kaffe, smörgås samt entré till Welcome Mingle, där bjuds på dryck, fingerfood och underhållning!

Varmt välkommen till FuTURe och TUR - Skandinaviens ledande mötesplats för besöksnäringen!

I samarbete med: