TUR utvecklar inför framtiden

Resebranschen har de senaste åren genomgått stora förändringar med digitalisering och ändrade res- och köpvanor. Det har självklart påverkat TUR-mässan och de mötesplatser vi de senaste åren kommit att utveckla i linje med marknadens önskemål och behov. 

Förra året arrangerade vi TUR Resemässan i Stockholm, en konsumentmässa i ett helt nytt format som en form av ”betatest” mot Stockholmsmarknaden. Efter utvärdering och dialog med partners och utställare har vi beslutat att inte arrangera TUR Resemässan i Stockholm 2016 som vi tidigare planerat. Mässkonceptet har inte nått helt önskat utfall hos utställare och besökare eftersom det idag efterfrågas mer nischade produkter.

TUR är ett mycket etablerat varumärke och har sedan 1984 varit en katalysator inom resor, turism och möten. Vi fortsätter på inslagen väg och arbetar vidare mot fler nischade mötesplatser för rese- och turismsektorn. Ett sätt att göra det är att skapa möten där branschens företrädare kan träffa varandra på rent professionella grunder. Effektivt och i tidens anda där allt ska vara mätbart. Ett annat sätt är att skapa publika intresseinriktade produkter. 

Nu tar vi steget vidare, renodlar och gör de anpassningar som krävs. 

Närmast arrangerade vi Svensk Besöksnäringskongress den 17 mars i Göteborg tillsammans med Svensk Turism. Besöksnäringskongressen är en årligen återkommande plattform för hela besöksnäringen. Svensk besöksnäring som har en mycket stor tillväxtpotential och står inför stora möjligheter och utmaningar, målet att dubbla omsättningen till 2020. 

Planerna när det gäller publika arrangemang, är i dagsläget att skapa temaområden för resor inom två redan etablerade mässor. För livet på, i och vid vatten på Båtmässan i februari 2017 och för hälsa och aktiv livsstil på GöteborgsVarvet Expo i maj 2017. Och vi tittar självklart vidare också på andra möjligheter, både när det gäller andra publika segment och affärsmöten. 

Svenska Mässan är Nordens ledande arrangör av mässor och möten. Inom livsstilssegmentet arrangerar vi varumärken som: MyDOG, Båtmässan, EuroHorse, En Öl & Whiskymässa, Göteborg Vin & Deli, GöteborgsVarvet Expo, Bokmässan, Kunskap & Framtid. 

Ansvarig för konceptutvecklingen mot besöksnäringen på Svenska Mässan är Farhad Lindén Kakavand. Välkommen att kontakta Farhad om ni har frågor, tfn 031-708 81 44.